Veel sporten voor weinig

runningwoods

Meer sporten; het blijft een van de meest gehoorde goede voornemens. Maar voor veel mensen is het een enorme drempel om daadwerkelijk te starten, zich in te schrijven bij een club of een sportschool en dus stellen ze het uit. Herkent u dit? Wij hebben een paar handige tips om meer te bewegen zonder ingewikkelde inschrijfformulieren of hoge kosten.

Laten we even eerlijk zijn: zeggen dat je geen geld hebt om te sporten, is eigenlijk een beetje een excuus om op de bank te blijven zitten. Bewegen kost namelijk niks.
Om gezond en fit te blijven moet je dagelijks een half uur aan een stuk in beweging zijn.

YouTube

Dure personal trainers zijn echt nergens voor nodig. Op YouTube zijn duizenden video’s te vinden met oefeningen die je gewoon thuis kunt uitvoeren. Zoek op ‘low intensity workout’ als je nog niet zoveel ervaring hebt en op medium of high intensity workout als je al een stuk fitter bent. Als je dit om de dag doet zul je merken dat je sterker, fitter en slanker wordt.

7 Minute Workout app

Het lijkt onmogelijk, maar als je 7 minuten per dag een aantal opeenvolgende oefeningen doet, train je de belangrijkste spiergroepen voldoende om zichtbaar resultaat te behalen. Er zijn heel veel soorten ‘7 minute workout apps’ te vinden in de Playstore en de App Store, zowel gratis als betaald. (Die laatsten hebben dan wat extra mogelijkheden zoals het instellen van doelen en bijhouden van resultaten). Elke avond even een paar minuten ‘muurzitten’, ‘planken’ en ‘jumpingjacks’ doen, houdt je sterk en fit.

Dagelijkse klusjes

Bewegen is bewegen. Dus ook stofzuigen, de trap op lopen, boodschappen tillen en allerlei andere dagelijkse dingen. Zonder dat je het doorhebt, beweeg je al heel wat af. Probeer wel elke dag bewust zoveel mogelijk klusjes te doen waarvoor je moet bewegen. Neem de trap in plaats van de lift en til zelf je boodschappen naar de auto. Ga ramen lappen, de afwasmachine uitruimen, de was ophangen en de koelkast schoonmaken. Buk, til, klim, draag en loop. Het telt allemaal mee.

Sporten via werk

Sommige werkgevers vinden het extra belangrijk dat hun werknemers gezond zijn. Daarom stimuleren ze gezond gedrag met een een financiële vergoeding voor de sportschool of sportclub. Vraag ernaar bij je baas of P&O medewerker.

Wandelen, fietsen of hardlopen.

Makkelijker wordt het niet. Ga lopend of fietsend naar de supermarkt, naar je werk of gewoon een rondje om. Ook in de winter. Vervang een dagelijks ritje met de auto structureel voor een wandeling. Of zoek een wandelmaatje om elkaar te motiveren er elke dag even op uit te gaan.
Elke zondag hardlopen is heerlijk en supergezond. Vergeet niet onderweg lekker om je heen te kijken.

Moeilijk

Voor sommige mensen is het echt moeilijker om te bewegen, omdat ze door ziekte of ouderdom niet zomaar even een rondje kunnen gaan hardlopen. In zo’n situatie is de juiste begeleiding door een fysiotherapeut aan te raden. Neem hiervoor even contact op met de huisarts.

Landelijke regelingen

Regelhulp is een wegwijzer van de overheid voor iedereen die zorg en ondersteuning nodig heeft.

Regelingen

Professionals die u kunnen helpen

Op de sociale kaart vindt u informatie, voor inwoners en professionals, over formele en informele organisaties rond wonen, zorg & welzijn, werk & inkomen, kinderen en jeugd.

Organisaties