Feiten en fabels over voedingssupplementen

Voedingssuplementen

Bij de drogist, in natuurwinkels en zelfs in de supermarkt kun je ze kopen. Vitamines en voedingssupplementen. Wat zijn dit nu eigenlijk voor producten en zijn ze echt zo goed als ze klinken?

Ons lichaam heeft dagelijks voedingsstoffen nodig om goed en gezond te functioneren. Deze voedingsstoffen zijn algemeen bekend als ‘vitamines en mineralen’. Voorbeelden hiervan zijn ijzer, zink, magnesium, vitamine C, B en E en zelfs suiker en zout. De meeste stoffen haalt je lichaam uit het voedsel dat je eet en drinkt. Verschillende soorten voeding leveren verschillende soorten vitamines en mineralen. Zo zijn citrusvruchten bekend om hun hoge dosering vitamine C dat goed is voor de weerstand en groene bladgroenten bevatten veel ijzer wat de aanmaak van rode bloedcellen stimuleert. 

Net als met bijna alles geldt ook hier: overal waar ‘te’ voor staat is slecht. Te veel of juist te weinig voedingsstoffen kunnen je gezondheid ontregelen. Voedingssupplementen kunnen op dat moment uitkomst bieden. Er zijn echter veel onduidelijkheden over welke supplementen goed zijn en welke niet en waar ze voor zijn. Daarom hebben wij wat feiten en fabels voor je onder elkaar gezet:
 

Fabels: 

  • Als je je niet fit voelt neem je even een flinke dosis vitamine C en voorkom je dat je ziek wordt.
    Vitamine C versterkt dan wel de weerstand maar als je al iets onder de leden hebt ga je dat niet wegwerken met een shot vitamine C. Regelmatig gebruik van vitamine C kan wel zorgen dat je minder snel of minder vaak verkouden bent.
  • Biologische supplementen zijn beter dan synthetische varianten.
    Hoewel sommige mensen uit principe liever kiezen voor biologische producten, is de werkzaamheid gelijk aan die van synthetische producten. Wanneer je lichaam de stof herkent, dan weet het uitstekend wat het ermee moet doen. Ook duurder is dus doorgaans niet beter. Hooguit zitten er minder hulpstoffen in zoals suiker en conserveermiddelen. Ook bestaan er vegetarisch varianten zonder dierlijke toevoegingen (zoals gelatine).
  • Supplementen zijn onzin. Alles wat je nodig hebt zit in je voeding
    Als je iedere dag een ei, verschillende peulvruchten, vis, diverse groenten, noten en de juiste oliën zou eten dan is dat waar, maar bijna niemand kan dagelijks alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgen. Zeker wanneer je vegetarisch bent, ouder wordt, heel veel sport of onvoldoende rechtstreeks daglicht ziet, kun je op sommige vlakken tekort komen. Supplementen kunnen dan zeker een waardevolle aanvulling zijn.
     

Feiten:

  • Supplementen zijn geen vervanging van gevarieerde en gezonde voeding.
    Het is nog steeds belangrijk voor je gezondheid om voldoende groenten en fruit te eten, water te drinken en te bewegen. 
  • De etiketten van de supplementen die in Nederland worden verkocht zijn te vertrouwen.
    Uiteraard mits je dit via de reguliere kanalen doet. De voedsel- en waren autoriteit controleert streng dat de aangeboden producten ook daadwerkelijk de stoffen bevatten die op de verpakking staat. Het is dus ook belangrijk de aanbevolen hoeveelheid en de manier van innemen die op het etiket staat, te volgen.
  • De manier en de tijd waarop je de tabletten of capsules inneemt maakt verschil.
    De stoffen in supplementen worden beter en sneller in je lichaam opgenomen wanneer je ze inneemt tijdens de maaltijd met voldoende water. Je lichaam is dan actief aan het werk om de voedselstoffen uit je eten te verwerken en neemt de supplementen daar in mee.

Landelijke regelingen

Regelhulp is een wegwijzer van de overheid voor iedereen die zorg en ondersteuning nodig heeft.

Regelingen

Professionals die u kunnen helpen

Op de sociale kaart vindt u informatie, voor inwoners en professionals, over formele en informele organisaties rond wonen, zorg & welzijn, werk & inkomen, kinderen en jeugd.

Organisaties